De livesessies van Urgent.fm

Niet alles hoeft in het teken te staan van de 36 opdrachten. Naast het werk voor de full-frame camera moet er ook plaats zijn om mijn portfolio uit te breiden. In deze post ga ik dieper in hoe je filmt en waar je het best op kan letten tijdens het filmen.

Wie bij de Gentse radiozender Urgent.fm wil gaan werken moet daarvoor helemaal geen Gentenaar zijn, noch moet hij of zij enige ervaring hebben. Perfect voor mij, dus heb ik me opgegeven. Ik ben begonnen bij het studentenprogramma Spoetnik en vanaf dit jaar zit ik ook bij de gloednieuwe videoredactie.

Wanneer Urgent.fm iets van beeldmateriaal nodig heeft, dan komen ze bij ons aankloppen. In het begin van het schooljaar hebben we een reeks video’s opgenomen voor onder andere Backtracks en iedere maand filmen we de ‘Band van de Maand’. Deze maand was het de beurt aan Sweetsalt, een band met een balans tussen warme klanken en elektronica, tussen intimiteit en dansbaarheid. Een band met veel potentieel!

Het was de derde keer dat ik een sessie filmde en iedere keer valt er iets nieuws te leren. Het eindresultaat is nog niet hoe het moet zijn, wel is het een grote verbetering met mijn eerste sessie. Onder de video een opsomming van alle zaken die ik tijdens de drie sessies geleerd heb.

Het resultaat

Ter plaatse

Het materiaal van een band staat niet meteen klaar, hierdoor heb je zelf de tijd om het filmen voor te bereiden. Luister eerst en vooral een paar keer naar het liedje dat ze willen vastleggen. Hierdoor zal je tijdens het filmen beter aanvoelen wanneer je van shot kan veranderen.

Tijdens elke sessie zijn we met twee om te filmen. We hebben elk een camera in de hand en één camera staat op een statief. De camera dat op statief staat is bij voorkeur de beste camera van de drie. Die zet je scherp op de zanger of zangeres, zo heb je altijd een goed beeld om op terug te vallen tijdens het monteren.

Als je de frontvrouw of frontman op 1/3de van het beeld zet, dan kan dit tijdens het filmen in je voordeel spelen. Als je met je eigen shots vertrekt of eindigt vanuit 1/3de, dan ontstaat er een vloeiende overgang tijdens het monteren.

Tijdens het filmen moet je ook manueel scherpstellen, onscherpe beelden zijn meestal waardeloos. Weet daarom uit het hoofd aan welke kant je moet draaien om correct scherp te stellen.

rule-of-third
Zowel de zangeres als de gitaar zitten op ongeveer 1/3de van het beeld, hierdoor krijg je een vloeiende overgang tijdens het monteren.

Vergeet op voorhand niet je camera goed in te stellen, dit bespaart je achteraf een hoop werk. Doordat ons sessiekot niet goed verlicht is, stel ik de camera’s altijd in op volgende instellingen: 25fps, ISO 800, een sluitertijd van 1/50 en een laag diafragma. Vergeet zeker ook niet om de witbalans goed in te stellen! Waarom nu deze instellingen?

  • Meer dan 25 frames per seconde heb je niet nodig. Het beeld voelt ‘filmistischer’ aan dan 50fps en als je op 50fps filmt, dan moet de sluitertijd minstens 1/100 zijn waardoor je kostbaar licht verliest.
  • ISO 800 is de native ISO van de meeste dslr’s: op een hogere ISO krijg je teveel ruis, op een lagere ISO verlies je licht. (donkere ruimte, dus veel licht nodig)
  • 1/50 is een veelvoud van 25fps. Als de sluitertijd geen veelvoud is, dan kan het gebeuren dat er vreemde balken op je beeld komen.
  • Een laag diafragma geeft je meer scherptediepte.
  • Vergeet daarbij niet de witbalans van de drie camera’s op hetzelfde niveau te krijgen. Indien je dit niet doet, dan zal het achteraf moeilijk zijn om alles correct te krijgen.
  • Heb je geen idee waarover dit allemaal gaat, dit filmpje legt het allemaal uit.

Montage

Tijdens het filmen zal je al snel merken dat niet ieder beeld even bruikbaar zal zijn. Gelukkig kan je die beelden verbergen in de montage. Dat lijkt veel werk, maar valt al bij al nog goed mee.

Beginnen doe je door alle beelden te synchroniseren in Premiere, om vervolgens via multicam de correcte beelden te selecteren. Dit alles neemt hooguit 10 minuten in beslag. Eens dat gebeurd is, kan je de beelden iets preciezer instellen zodat de cuts meegaan op de muziek. Hierna laat je even het project rusten. Als je het project een uurtje later bekijkt, dan zal je al veel willen veranderen. Blijf dingen veranderen tot je tevreden bent!

Nu alles goed gemonteerd is, kan je werk maken van het ‘color graden’. Color graden is een kunst op zich, hou het makkelijk en gebruik gewoon LUT’s. Ongeveer hetzelfde, maar dan simpeler. Doordat je op voorhand de witbalans van elke camera gelijk hebt gezet, moet je nu nog maar kleine aanpassingen doen om het kleur van elk beeld hetzelfde te krijgen.

onbewerkt-df
Links zonder LUT, rechts met LUT

De volgende sessies?

Deze maand is er nog een akoestische sessie gepland. Doordat er maar één persoon zal spelen, zal dat waarschijnlijk zorgen voor een andere aanpak. Ook bekijken we momenteel om een nieuw concept door te voeren, maar dat zal pas gebeuren als we verhuisd zijn naar De Krook. In de tussentijd is het interessant om eens te kijken hoe The Guardian het aanpakt bij deze sessie van Damien Rice.

Heb jij interesse gekregen om bij de videoredactie van Urgent.fm te komen? Momenteel zijn we nog op zoek naar mensen die zich hiervoor willen engageren. Stuur gerust een mailtje voor meer info.

3,4% tot mijn doel,
Guillaume

Advertenties

Een gedachte over “De livesessies van Urgent.fm

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s